Զգացմունքների մեխանիզացիա կամ աստվածահաճո բարդույթավորումը տոտալիտար կրոնական կազմակերպություններում
«Տրամաբանել այնտեղ, որտեղ հարկավոր է զգալ, հատուկ է սլացում
չունեցող հոգիներին» - Բալզակ

Ես նկատել եմ, որ որոշ կրոնական խմբերում, ուր Սատանայի
ներգործություններին տրվելու նկատմամբ վախը մշտական հոգեվիճակ է, և որտեղ
մարդկային սիրտը գնահատվում է որպես «խորամանկ խաբեբա», սիրո
ռացիոնալացման, տրամաբանացման բավական զորեղ միտում կա: Նմանատիպ
հասարակություններում ամուսնությունները կայանում են մոտավորապես հետևյալ
սկզբունքով: Ի պատասխան ընկերության և փոխադարձ ճանաչողության առաջարկին` կինը
(տղամարդը) հայտնում է, որ կմտածի դրա շուրջ և որոշ ժամանակ հետո կտեղեկացնի իր
որոշման մասին: Դրական պատասխանի դեպքում սեռերի ներկայացուցիչները սկսում են
հանդիպել: Շփման մեջ զուգընկերները պահպանում են ընդգծված տարածություն. նրանք
խուսափում են ֆիզիկական շփման այնպիսի ձևերից, ինչպիսիք են ձեռք բռնելը,
գրկախառնվելը, համբուրվելը և այլն: Ճիշտ է, համբույրը գեղագիտական տեսակետից
միանգամայն դրական երևույթ է, սակայն, «հոգևոր» մարդու պարագայում
այն պետք է ունենա որոշակի իրավաբանական նշանակություն: Տվյալ դեպքում համբույրը ոչ այլ ինչ է, քան,
պարզապես, մաշկամկանային շփման ձևով հանդիսավոր մի երդում, որն առաջին անգամ
տրվելով զույգերի կողմից ամուսնության պաշտոնական գրանցման փաստաթղթերը ստորագրվելուց
անմիջապես հետո, ազդարարում է իրավական պատվերով ստացվելիք բոլոր այն զգացողությունների
ի հայտ գալը, որոնք, դատական կատարածուի համառությամբ, պետք է հսկեն ապագա ամուսինների
սեռական մերձեցման ընթացակարգը` խթանելով ամուսնական պարտքը հատուցելու փոխադարձ
իրավական պարտավորությունների կատարմանը: Նույնիսկ նշանված վիճակում զույգը պարտավոր
է զերծ մնալ շփման մեջ ֆիզիկապես մինյանց մոտ գտնվելուց: Հակառակ դեպքում
առկա է պոռնկություն գործելու վտանգ, չնայած որ «սերն անվայել վարմունք չի
ունենում» (Ա.
Կորնթ. 13:6): Հանդիպումների ժամանակ
գլխավոր ուշադրությունը կենտրոնացվում է միմյանց, այսպես կոչված, «հոգևոր
հասունությունը» ստուգելուն: Ինչ վերաբերում է զգացմունքներին, ապա
հոգևորապես «հասունների» մոտ դրանք ծնվում են սոսկ այն ժամանակ, երբ
վերջիններս տնտեսապես բավարար կայացած են` պատասխանելու այն հարցին, թե իրենցից «ո՞ր մեկը որ ուզում է
աշտարակ կառուցել, նախ չի նստում և չի հաշվում ծախսը` տեսնելու թե բավականաչափ
միջոցներ ունի՞, արդյոք այն ավարտելու
համար»: Այնուհետև, երբ զուգընկերները եզրակացնում են, որ արդեն բավարար
չափով ճանաչում են իրար, նշանվում են և, շատ չանցած, օրինականապես գրանցում իրենց
ամուսնությունը:
Պետք է ասել, որ «սիրո» այս կաղապարն արտացոլում է չոր արևմտյան պրագմատիզմը, որտեղ մարդկային
հարաբերություններում ամեն ինչ որոշվում է անհրաժեշտաբար և չոր հաշվարկների հիման
վրա: Մինչդեռ, իսկական սիրո դեպքում զգացմունքները չեն ծնվում բանակցային
ճանապարհով: Սիրելու ընդունակ մարդկանց մոտ կա զարմանալի ներքին տեսողություն:
Նրանք անսովոր ճշգրտությամբ վերծանում են միմյանց մտքերը և երբեք չեն ճղճիմանում`
քննարկելով մանր հարցեր, ինչպես, օրինակ, ձեռք բռնել թ՞ե ոչ, համբուրվել թ՞ե ոչ:
Նրանց մոտ ամեն ինչ ստացվում է բնական և օրինաչափ կերպով, իսկ
զգացմունքները ծնվում են միաժամանակ` ճանաչողության և ոչ թե տնտեսագիտական
հոտառության կամ դիվանագիտական հեռանկարայնության հիմքի վրա: Ընդ որում, անբարոյականություն
է ագարակ կառուցելու համար անհրաժեշտ հաշվենկատությունը, որը Քրիստոսը, ամենայն
հավանականությամբ, կարևորել էր պատասխանատվության զգացման դաստիարակման նկատառումներով,
շահարկել` սերը որպես խելամիտ հաշվարկի արդյունք մեկնաբանելու օգտին: Աստվածատուր
կամքն, իր հերթին, երբեք զսպաշապիկ չի հագցնում նույնքան աստվածատուր
զգացմունքներին, որոնց դեմ «օրենք չկա» (Գաղատացիս 5:23): Բայց,
քանի որ տոտալիտար-կրոնական հայեցակարգերում մարդը գլխավորապես ներկայացված է
որպես իրադրային ներգործությունների և իր կենսաբանական ակտիվության թիրախ, ապա
այստեղից միանգամայն հասկանալի է դառնում «մեղքի» նախականխման
բնագավառում գերզգուշավորության քարոզչության մշտական հեղեղը: Սակայն հարց է
առաջանում: Եթե մարդը անհուսալիորեն խոցելի է իրադրությունների նկատմամբ, ապա
ի՞նչը «սովորելու համար գրվեցավ» Հովսեփի օրինակը, որը պոռնկանալու
իմաստով չափազանց բարդ իրադրության մեջ դիմադրեց Պետափրեսի կնոջ գայթակղությանը:
Իսկ ի՞նչ կարելի է ասել Իսրայելի Դավիթ թագավորի մասին, որը թեպետև անմիջականորեն
գայթակղեցնող իրադրության մեջ չէր գտնվում, սակայն շնացավ իր հավատարիմ զինակցի
կնոջ հետ ու սպանել տվեց նրա ամուսնուն: Այս օրինակները հստակ ցույց են տալիս, որ
մարդկային կամքը չի կարող դիվային ուժերի քմահաճույքների առարկա հանդիսանալ: Չէ՞ որ երկնային ուժերի ազդեցություններին տրվելու առումով,
անգամ իրենց կրոնական գրականության մեջ բազմիցս նշվում է. «թու´յլ տվեք, որ սուրբ ոգին ազդի ձեր կյանքի և որոշումների վրա», կամ «թույլ մի´ տվեք, որ սատանան կուրացնի ձեր մտքերը» և այլն: Այսքանից հետո միայն
XVII-րդ դարի իռացիոնալիստ փիլիսոփաները կարող էին ենթադրել, որ մարդն անհրաժեշտաբար
գործում է իր կամքից անկախ գոյություն ունեցող օրինաչափությունների թելադրանքով,
իսկ այդպես մտածել` նշանակում է ընդհանրապես բացառել ընտրության հնարավությունը: Ի
վերջո, իրադրությունները չեն, որ գտնում են մարդկանց, այլ մարդիկ իրենք են գտնում այն իրադրությունները,
որոնցում փորձում են բավարարել իրենց ապօրինի ցանկություններն ու հոռի կրքերը,
ինչը հաստատվում է հենց Իսրայելի Դավիթ թագավորի հետ պատահած դեպքով: Կամքի զարգացման խնդիրը թերևս այն է, որ այն
ապահովի մարդկանց և աշխարհի հետ գոյության նոր, որակապես ավելի բարձր մակարդակ,
որում ազատությունն ու ինքնուրույնությունը կուղղորդեն բանական մարդու քայլերը: Ի
վերջո, եթե զարգացած կամքը հասուն սիրո կարևորագույն երաշխիք է, ապա սերն էլ, իր
հերթին, չի հանդուրժի բանականության մետաֆիզիկական ուրվականը:
Ա․Թ․ 08․09․2012
Ա․Թ․ 08․09․2012
Комментарии
Отправить комментарий